Word lid van onze facebook groep: KEMI influencer agency

Home » Blog » Nieuwe reclameregels voor influencers

Nieuwe reclameregels voor influencers

Gepubliceerd op 24 mei 2022 om 10:00

Influencers met meer dan 500.000 volgers vallen voortaan onder toezicht van het Commissariaat voor de Media. De commissie houdt in de gaten of de consument wel goed wordt ingelicht.

Heb jij dit artikel al gelezen en wat vind je ervan?

 

De influencers met minimaal 500.000 volgers krijgen extra reclameregels op social media. Het zijn dezelfde reclameregels als op televisie. Zo moeten ze zich inschrijven bij het commissariaat, minimaal 24 video’s per jaar publiceren op Youtube, TikTok of instagram, ze moeten een KvK hebben en verdienen aan hun video’s.

 

Voor sponsoring en productplaatsing gelden er ook nog allemaal nieuwe regels en als een influencer hier zich niet aan houdt kan dit een boete opleveren.

Als je alle regels wilt lezen kan je dit terug vinden op:

www.influencerregels.com

In het gelezen artikel staat o.a. dit van Joost Bouhof en Naomi van der Louw:

 

Joost Bouhof, bekend van onder meer het populaire YouTube-kanaal JoostSpeeltSpellen en lid van de Commissie Influencer Marketing van branchevereniging DDMA: ‘Voor ons publiek is het heel belangrijk dat wij als influencers transparant zijn over betaalde samenwerkingen. Het aantal influencers en betaalde samenwerkingen neemt al jaren toe en de nieuwe regels helpen om die groei goed te laten verlopen. Ik ben blij dat we hier vanuit de DDMA Commissie Influencer Marketing aan hebben kunnen bijdragen. De regels passen nu goed bij het huidige influencerlandschap en geven influencers volop ruimte om mooie samenwerkingen aan te gaan.’

Naomi van der Louw, jurist bij DDMA, sluit zich daarbij aan: ‘Het is goed om te zien hoe influencermarketing zich binnen een paar jaar tot een strak gereguleerde industrie heeft ontwikkeld. Dat laat zien hoe volwassen het vakgebied er inmiddels voorstaat.’

Ik vind het een goeie vooruitgang, influencer marketing wordt nog niet altijd even serieus genomen door mensen. Door deze veranderingen hopen we dat meer bedrijven en mensen gaan inzien hoe belangrijk dit kan zijn voor jouw groei als bedrijf/merk zijnde.

 

Ben jij of ken jij ook een bedrijf die wilt samen werken met influencers? Of werk je al samen met influencers en wil je weten of de kwaliteit voldoende is?

Klik dan op 1 van de onderstaande linkjes:

Check de kwaliteit van je influencer:
www.kemiagency.nl/voor-bedrijven/check-de-kwaliteit-van-je-influencer

 

Ik wil ook starten met influencer marketing:

www.kemiagency.nl/voor-bedrijven

Dankjewel weer voor het lezen, Ik ben erg benieuwd, wat jij van deze blog vond. Laat het vooral hieronder in de reacties weten.

Vorige blog nog niet gelezen? Hier hebben we het over hoe vaak je moet posten op social media
www.kemiagency.nl/blog/915227_5-tips-over-hoe-je-meer-volgers-kan-krijgen-op-instagram

 

 

Liefs,

Kim en Jaimy van KEMI agency


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.